organisaties arbeidsrelaties werkvloer bemiddeling mediation team
werkvloer arbeidsrelaties bemiddeling mediation teamwerking

"Conflicten kunnen een team vernietigen dat geen tijd heeft besteed aan het leren ermee om te gaan." - Thomas Isgar

Waarom is bemiddeling op de werkvloer belangrijk?

Samenwerken verloopt niet altijd vlekkeloos.

Spanningen en wrijvingen zijn onvermijdelijk op de werkvloer. Waar mensen samenwerken, ontstaat communicatie en daarmee ook meningsverschillen of frustraties. Deze verschillen hoeven niet negatief te zijn als ze constructief worden aangepakt. Als spanningen uitmonden in onderhuidse of escalerende conflicten kunnen relaties verzuurd raken. Dergelijke conflicten op de werkplek zijn schadelijk voor zowel het individuele welzijn als voor de organisatie. Bemiddeling kan hierbij helpen.

 

Het is van groot belang om conflicten op de werkvloer snel en effectief op te lossen. Conflicten die goed worden aangepakt bieden ontwikkelingskansen. Ze geven de mogelijkheid om de communicatie te verbeteren, relaties te versterken en samenwerking te bevorderen. Door conflictvaardigheden te ontwikkelen, leren mensen zelf om te gaan met meningsverschillen en uitdagingen.

 

Het is ook belangrijk om niet alleen bestaande conflicten aan te pakken, maar ook preventieve maatregelen te nemen om conflicten te voorkomen. Proactief omgaan met spanningen op het werk vermindert ziekteverzuim, draagt positief bij aan het imago van de organisatie, creëert een aangenaam werkklimaat, verhoogt de betrokkenheid en productiviteit en voorkomt stressklachten, burn-out en bore-out.

 

Communicatie en de verbinding durven aangaan zijn succesfactoren van elke organisatie. Zelfs als partijen na een bemiddeling besluiten niet samen verder te gaan, kan dit op meerdere vlakken voor rust zorgen.

Wanneer kiezen voor bemiddeling op de werkvloer? 

Medewerkers hebben communicatieproblemen, botsen qua waarden of visie. Een teamlid verlaat de organisatie en je begrijpt niet waarom. Jouw organisatie staat voor een ingrijpende verandering en sommige medewerkers vertonen weerstand. Er is een conflict tussen een medewerker en een leidinggevende dat niet opgelost geraakt. Is dit herkenbaar en heb je ondersteuning nodig bij de aanpak?

 

In organisaties zijn talloze situaties denkbaar die het evenwicht op verschillende niveaus verstoren en de teamdynamiek, de samenwerking en de productiviteit belemmeren. Zo kunnen communicatieproblemen binnen een team of tussen afdelingen leiden tot misverstanden en frustraties, met een ernstige impact op de werksfeer en de motivatie van de medewerkers tot gevolg. Leidinggevenden kunnen het frustrerend vinden wanneer conflicten blijven sluimeren of op dramatische wijze ontploffen, ondanks hun inzet en betrokkenheid. Voor hen is het vaak moeilijk om conflicten op te lossen door de complexiteit van de situatie of wanneer zij zelf, impliciet of expliciet, betrokken partij zijn. Zij kunnen hulp zoeken bij de personeelsdienst, een preventieadviseur inschakelen of een coach inhuren. Het aanstellen van een externe bemiddelaar is echter vaak de beste oplossing.

 

Bemiddeling kan voor vrijwel alle vormen van conflicten op de werkvloer worden ingezet:

  • structurele problemen: zoals een toxische sfeer, absenteïsme, hoog verloop;

  • losstaande incidenten: denk aan weerstand tegen verandering, gebrekkige samenwerking tussen afdelingen, niet geaccepteerde medewerkers, problemen met arbeidsvoorwaarden, functiewijziging, evaluaties;
  • proactieve benaderingen: waaronder re-integratie na afwezigheid, herstructurering of fusies, na burn-out.

 

Het is van cruciaal belang dat de betrokkenen het probleem willen aanpakken en bereid zijn actief mee te werken. Alleen dan kan bemiddeling echt succesvol zijn.